ePrivacy and GPDR Cookie Consent management by TermsFeed Privacy Policy and Consent Generator

Bánky Eszter és Teszárek Csaba színművészek Magyar Ezüst Érdemkereszt kitüntetést vehetettek át

2022.08.30
Hatalmas büszkeséggel osztjuk meg, hogy társulatunk két színművésze, Bánky Eszter és Teszárek Csaba Magyar Ezüst Érdemkereszt kitüntetést vehetett át a mai napon. Szívből gratulálunk!
 
Bánky Eszter második otthona a Budapest Bábszínház.
 
Bábszínész családba született, Bánky Róbert és Blasek Gyöngyi gyermekeként. A színházban nőtt fel, és hamar rabul ejtette a bábjáték műfaja. Tanult az Arany János Színház stúdiójában, majd 1997 és 2000 között elvégezte a Budapest Bábszínházban a bábszínészképző, 2010-ben pedig a bábkészítő tanfolyamot. 2000 óta a Budapest Bábszínház tagja.
 
Sokoldalú, a műfaj minden aspektusára nyitott művész. Mi sem tanúsítja ezt jobban, mint hogy az előadásokban színészként és rendezőasszisztensként is közreműködik. Tudja, hogy színház, alázat és precízió elválaszthatatlan fogalmak, és színpadon kívül-belül eszerint létezik. Kollégái mindig számíthatnak rá, ha untermannként kell segítő kezet nyújtani. A legkülönfélébb szerepekben bizonyította már a műfaj iránti elkötelezettségét: ő volt a pálcás bábokkal előadott Háry János Örzséje, a síkmarionettekkel eljátszott Varázsfuvola Éj Királynője, Stahlbaumné a Diótörő feketeszínházában. A díjnyertes Boribon és Annipanni előadásban cica, a Holle anyóban kisfiú, a Csillagszemű juhászban grófnő.
 
Rendezőasszisztensként a legapróbb jelből is észreveszi, ha valami nem úgy működik a színpadon, ahogy kellene. A vészhelyzetekben is nyugodt tud maradni, és gyors reakciójának, tapasztalatának, valamint kreativitásának hála mindig hamar visszaáll a rend. A pályakezdő és rutinos rendezők egyaránt számíthatnak türelmére és szakértelmére; ha Bánky Eszter egy produkció asszisztense, tudhatják, hogy kiegyensúlyozott munkatársat kapnak a személyében.
 
Bánky Eszter érzékeny és sokoldalú munkatárs. A bábszínházról szerzett sokéves tapasztalatát szívesen osztja meg a fiatal kollégákkal, és kortól függetlenül, bármikor bárki számíthat tőle egy jó szóra még a legcsüggesztőbb helyzetekben is. Munkáját alázat és derű jellemzi.
Elhivatott alkotótárs, akitől lehet és érdemes tanulni, és aki maga is nyitott minden újra.
 
 
Teszárek Csaba 2004-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem bábszínész osztályában.
 
Friss diplomásként a Budapest Bábszínházhoz szerződött, és hamar a társulat meghatározó tagjává vált. Hősalkata már pályakezdőként is főszerepek eljátszására predesztinálta.
 
A mély vízben tanult meg úszni: rendkívüli alázattal és friss, kreatív energiákkal vette át a János vitéz, A fából faragott királyfi vagy A legkisebb boszorkány férfi főszerepét, melyekben remek technikai tudásáról is tanúbizonyságot tett. A Mackó és az állatok címszerepében a világra rácsodálkozó gyermek szemszögét mutatta meg szívszorító pontossággal, a háromszereplős, díjnyertes Bitódalokban a felnőtt nézőket varázsolta el groteszk humorával, bábbal és báb nélkül egyaránt. A királyfiak és hősszerelmesek (Rózsa királyfi a Rózsa és Ibolyából, Lysander a Szentivánéji álomból, a Királyfi a Vadhattyúkból) hiteles megformálásával a legnehezebb színészi feladatok egyikét teljesítette: személyiséggel ruházta fel az archetípust.
 
A mesejátékok hősei mellett megtalálták a nagy, drámai főszerepek is: Az ember tragédiájában a történelmi színek sodrásában folyton változó, fejlődő Ádámot, a Trisztán és Izoldában a szerelem és a kötelesség között őrlődő Trisztánt formálta meg kivételes erővel. Főhős, akire rá lehet építeni egy előadást, de ugyanakkor csapatjátékos is. Különösen jól látszik ez az olyan, ensemble-játékot megkövetelő produkciókban, mint a Bitódalok, a Semmi vagy A Hétfejű Tündér. (Ez utóbbiért Hoffer Károllyal és Tatai Zsolttal A színészi összmunka díját vehette át a 18. Arany Szikra Fesztiválon). 2007-ben Soós Imre-díjjal, 2010-ben és 2022-ben a társulat által belső szavazással odaítélt Havas—B. Kiss.-díjjal ismerték el teljesítményét.
 
Az utóbbi években karakterszerepekben is megmutathatta egyedi látásmódját, figurateremtő képességét. A Pettson és Finduszban a kellemetlenkedő Gustavsson szomszédból, a Gengszter nagyiban a színészi babérokra törő Fudge rendőrből formált tragikomikusan groteszk figurát. Sokoldalú alkotó: a színészi munka mellett zenészként (Semmi, Gengszter nagyi, A Hétfejű Tündér) és zeneszerzőként is jelentős sikereket ér el (A brémai muzsikusok, Tíz emelet boldogság, Kistigris és Kismackó, A magányosan sétáló macska, Ebcsont és Nyúlcipő, Az időnk rövid története, Hessmese), anyaszínházában és független produkciókban egyaránt.
A Budapest Bábszínház néhány éve elindított színházi nevelési programjában színész-drámatanárként kamatoztatja kitűnő pedagógiai vénáját az előadásokat követő foglalkozásokon.
 
Teszárek Csaba ereje teljében lévő, hős- és karakterszerepekben is helytálló, pótolhatatlan művésze a Budapest Bábszínháznak. Gondolkodó színész, alkalmazkodni is képes bábos, sokoldalú zeneszerző, empatikus drámapedagógus, aki valódi alkotótársként vesz részt minden próbafolyamatban.