ePrivacy and GPDR Cookie Consent management by TermsFeed Privacy Policy and Consent Generator

„BÁBOK SORSA” – Lellei Pál emlékkonferencia

2025.04.10

„BÁBOK SORSA” – Lellei Pál emlékkonferencia

Budapest Bábszínház, Nagyszínpad

2025. május 9., 10.00-17.00

 
Konferenciákon Lellei Pál bábkészítő mesterre emlékezve a bábok, mint tárgyak sorsát kísérjük végig a bábkészítéstől a bábkiállításig. Mitől különleges egy bábkészítő műhely? Milyen új technológiák jelennek meg a bábkészítésben? Ki az a bábkészítő, és hogyan tanulja a mesterségét? És mi lesz a báb sorsa, ha lekerül a színpadról – hogyan őrizzük meg, hogyan találhatja meg új, sajátos életét az előadáson túl?
 
 

A konferencia programja:

10.00-13.00

·       Ellinger Edina köszöntője

·       Lellei Pálra emlékezünk

A beszélgetést vezeti: Hoffer Károly tervező, résztvevők a Budapest Bábszínház bábkészítő műhelyének munkatársai: Kocsis Eszter Angéla, Palya Gábor és Safár Gábriel

I.                        Bábok sorsa – a színpadon innen

·       Mátravölgyi Ákos tervező:

Hol születik a báb? – Térben és időben. Kapcsolatom a bábokkal és nekik velem

 A bábok talán azon tűnődnek: "léteznek-e számunkra is olyan láthatatlan erők, amelyek a cselekedeteinket irányítják - mint sors, az ösztönök vagy akár társadalmi normák.”

Vagy talán csak azt gondolják: "Miért kényszerít rám az ember olyan drámaian mozdulatokat?"

A báb egzisztenciális válsága valós... vagy nem?

 

·       Sári Miklós báb-és díszlet kivitelező, tervező:

A 3D nyomtatás lehetőségei a bábszínházban

Előadásomban rövid technológiai ismertető után bemutatom, hogyan lehet implementálni a 3D nyomtatást a bábszínházba. Saját példákon keresztül járom végig a 3D nyomtatás lehetséges alkalmazását a bábok és díszletek elkészítésében, kitérve a technológia esetleges hátrányaira is.

 

 Kiss Ágnes, a Kövér Béla Bábszínház igazgatója:

Bábok Áramlása 2024

A Bábok Áramlása a szegedi Kövér Béla Bábszínház által életre hívott négynapos szakmai program, mely nemcsak a bábszínházak műhelyei közti kapocs erősítésére alkalmas fórum, hanem egyben egy összművészeti projekt is.

Az alkotók négy nap alatt megismerik és újrafogalmazzák azokat a színházi eszközöket/anyagokat, amikkel a közös alkotások létrejönnek, majd az ilyenformán létrehozott interaktív művészeti alkotás (kül)térben valósul meg, a program záróakkordjaként.

·       Kocsis Eszter Angéla, a Budapest Bábszínház bábkészítője, a MOME doktorjelöltje:

A jövő mesterei – Bábkészítő-képzés a hagyomány és technológia határán

A bábkészítő szakma utánpótlása az utóbbi években egyre nehezebbé vált, miközben más színházi területeken is növekvő igény mutatkozik jól képzett szakemberekre. Az előadás a korábbi képzési gyakorlatok tapasztalataiból kiindulva vizsgálja, hogyan lehetne modernizálni a tematikát, és olyan tudást adni a jövő bábkészítőinek, amely a hagyományos színházi bábtechnikák mellett a filmes anyaghasználatra és gyártástechnológiákra is épít. A cél: olyan fiatal szakemberek képzése, akik színházi és filmes környezetben egyaránt megállják a helyüket – és egy sokoldalú, rugalmas tudással alkalmazkodni tudnak a művészeti és technológiai környezet folyamatos változásaihoz is.

 

ebédszünet

 

14.00-17.00

II.                     Bábok sorsa – a színpadon túl

 

·       Palya Gábor bábkészítő, a Budapest Bábszínház bábarchívumának vezetője, az MKE Iparművészeti restaurátor specializációk hallgatója:

„Mozdulhat még?” - Bábok és a funkcionális restaurálás lehetőségei

 

A színházi használatból kikerülő báb múzeumi tárggyá válása számos kérdést vet fel: hogyan dokumentáljuk előző életciklusait, milyen mértékben őrizzük meg mozgathatóságát, és milyen szemlélettel közelítsünk restaurálásához? Előadásomban azt vizsgálom, hogy a báb statikus műtárggyá váljon-e, vagy törekedjünk eredeti funkciójának – mozgathatóságának – megőrzésére. A Budapest Bábszínház bábarchívumának vezetőjeként az utóbbit tartom követendőnek. Külföldi példák és gyakorlati tapasztalatok mentén keresem a választ.

 

·       Lovas Lilla, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet Bábtárának muzeológusa:

Itt élned, halnod kell(?) - Bábok a múzeumban

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet Bábtára a magyar közgyűjtemények közül egyedüliként vállalta fel a magyar bábművészet dokumentumainak teljes körű gyűjtését és feldolgozását. Hogyan válik egy báb műtárggyá? Előadásomban a múzeumi közegbe bekerülő bábművészeti kincsek életét, jövőjét mutatom be.

·       Láposi Terka, a Vojtina Bábszínház művészeti vezetője, a Korngut-Kemény Alapítvány elnöke:

Vitéz László BábTér és Látvány-Tár

Kemény Henrik évtizedeken át egy élő- és mobil bábmúzeumról álmodott, olyan folyamatosan és könnyen mobilizálható téregyüttesről, amelyben a teljes örökség tematikusan helyet kap. De milyen legyen a 21. század műtárgyakat őrző és mégis mobilizálható, többfunkciós gyűjteményi központ? 2005-től 2025-ig lépésről lépésre haladunk, tanuljuk a folyamatot, ez év januárjában megnyitottuk a Látvány-Tárat, a műtárgyraktárat.

·       Somogyi Zsolt, (báb)történész, muzeológus:

Mítosz-rombolás és -építés: Egy készülő bábtörténeti tanulmánykötet (1910-1945) tapasztalatai

A történelemtudományok, így a bábtörténet is, szívesen építenek az elődök eredményeire. De mennyire bízhatunk meg egy szemtanú több évtizeddel későbbi visszaemlékezésében? Tényként tálalhatjuk-e az adatait? A digitális kor új kutatási platformjai komoly lehetőséget biztosítanak korábban elfogadott információk ellenőrzéséhez. De valójában hány báb fér egy koporsóba? Vállalható halálok-e a szifilisz? Megemlítsük-e, mikor kezdett menstruálni egy bábszínházat szervező úrinő? Legendák, cáfolatok, meg nem válaszolható kérdések, felesleges adatok és eddig el nem mesélt történetek - ezekről szól a (báb)kutató élete...

·       Fehér Dániel, színész-bábszínész, MMA ösztöndíjas, az ASSITEJ Magyar Központ elnökségi tagja:

Edukatív videó antológia sorozat a Kárpát-medence bábkészítő mestereiről és műhelyeiről

Bár a nevük sosem szerepel színházi szórólapokon, nélkülük sosem kelne életre a bábszínház varázslatos világa. A következő három évben meglátogatom a Kárpát-medence 15 bábkészítő műhelyének mestereit. Megörökítem, hogyan dolgoznak, miket alkottak, mitől egyedi a világuk, és mi az, amitől szenvedélyesen szeretik a szakmájukat. Személyes történetek, bábkészítési furfangok, egy ideális műhely felépítése, anyagismeret és fiókokban pihenő világraszóló találmányok. Egy videó sorozat érdeklődő laikusoknak és talán inspiráció a következő generációk bábkészítő mestereinek.

 

Az ESZME és a szinhazikonyvek.hu jóvoltából Lellei Pál: Bábkészítés című könyve a konferencián megvásárolható!

 

A konferencián a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

Regisztrációs link: https://forms.gle/CZT4uAKgQ9x6hFAr8

További információ: vegvariviktoria@budapestbabszinhaz.hu