ePrivacy and GPDR Cookie Consent management by TermsFeed Privacy Policy and Consent Generator

William Shakespeare

The Tempest

Premier - 2018. 09. 26.

William Shakespeare: A vihar William Shakespeare: A vihar
16+

150 minutes 1 intermission

Ország Lili Studio

Marionette Bunraku
16+

Ország Lili Stúdió

150 minutes 1 intermission

Many has been said about The Tempest of Shakespeare. The author’s genius, the poetic imagery. His last play, farewell to the stage, to life – one can make an endless list of clever remarks. But it makes no sense, let’s just talk about the prosaic reality: for a long time, I had no clue what The Tempest was all about, as an excuse, I was only 20 years old. And as I did not understand properly, I found it boring, I got bored. There is no plot in it, the whole play is an allegorical fairy-tale, at the end everything turns for the better, almost without any logic.

Shows

All

There are no shows currently

Gallery of the show

Many has been said about The Tempest of Shakespeare. The author’s genius, the poetic imagery. His last play, farewell to the stage, to life – one can make an endless list of clever remarks. But it makes no sense, let’s just talk about the prosaic reality: for a long time, I had no clue what The Tempest was all about, as an excuse, I was only 20 years old. And as I did not understand properly, I found it boring, I got bored. There is no plot in it, the whole play is an allegorical fairy-tale, at the end everything turns for the better, almost without any logic.

Then I forgot about the drama, and after a long time I read it again. Since my first reading many things has happened to me, good and bad, whichever happens to any of us in life. And then a question occurred to me, a question, which might bother anyone else deep inside. What will happen to me when I know for sure that I am going to die, when nothing can help, no medical remedy, no mercy of God. When I know for sure, that I have only a couple of minutes left, or just seconds, until it is all over for me. “The film of my life unfolds in my head.” Or another strange thing comes to my mind, a last play, as I arrange the future of my child in order, punish those, who made harm to me, then I forgive them – because indulgence is a crucial part of my human soul: to put aside hatred and logic, reasoning, and forgive them all. Can one find salvation at the very last moment, at the time of distress? Whether yes or no, “the rest is silence”.

Szikszai Rémusz, director

Please note, that stroboscope, strong light and sound effects are used in the performance, it is not advised for those, who are sensitive to these effects.

 

Press

Olyan egyenletesen magas szintű színészi és bábszínészi munka jellemzi az előadást, amely a színház eddigi csúcsteljesítményei közé emeli a produkciót. - Gabnai Katalin: Búcsú magunktól (Revizoronline)

Ez A vihar bebizonyítja a kétkedőknek, hogy a magyar bábművészet régen kibújt már Süsü és Vitéz László árnyékából, és a bábszínészek sem furcsa hangon artikuláló háttéremberek, hanem „igazi” színészek, művészek, akik a paraván mögül kibújva is megállják a helyüket a színpadon. Sőt, még annál sokoldalúbbak is, hiszen a saját játékukon kívül még a bábért, a tárgy lelkéért is felelnek. - Jásza Annamária: Játékos, kísérletező, és abszolút felnőtteknek való (Welovebudapest)

A színészek prózai megmozdulásai éppen olyan nagyhatásúak, mint amikor bábosként mozognak a színpadon. (...) A Budapest Bábszínház ismét bebizonyította, hogy a báb nemcsak egy bizonyos korosztály esetében működik, és felnőttek számára is tud újat mutatni. - Dióssy Panka: Összhangban a viharral (Prae.hu)

Szikszai Rémusz először rendezett a Budapest Bábszínházban, először kellett embert és bábot egyszerre instruálnia, mégis úgy tűnik, mintha ősidők óta ismerné és értené ezt a műfajt, egyszerűen tökéletes a báb és az élő játék kombinációja. - Fodor Tamás felejthetetlen Prosperoként is (Deszkavízió)

Ha úgy tetszik, szép kis mintavétel ez a világból, az emberiségből. Shakespeare utolsó darabjában fájdalmas, de ugyanakkor megbocsájtóan elégikus képet is fest rólunk. - Bóta Gábor: Mintavétel az emberiségből (FüHü.hu)

  • Író

    William Shakespeare
  • Fordító

    Nádasdy Ádám
  • Zeneszerző

    Dinyés Dániel
  • Bábtervező

    Hoffer Károly
  • Díszlettervező

    Cziegler Balázs
  • Jelmeztervező

    Kiss Julcsi
  • DJ

    Bolcsó Bálint
  • Rendező

    Szikszai Rémusz
  • Asszisztens

    Csonka Maresz
  • Ügyelő

    Szrenkó Tamás
  • Súgó

    Havasi Zsuzsanna / Fogarassy Katalin
Premier

2018. 09. 26.

Types of puppets Marionette Bunraku

Many has been said about The Tempest of Shakespeare. The author’s genius, the poetic imagery. His last play, farewell to the stage, to life – one can make an endless list of clever remarks. But it makes no sense, let’s just talk about the prosaic reality: for a long time, I had no clue what The Tempest was all about, as an excuse, I was only 20 years old. And as I did not understand properly, I found it boring, I got bored. There is no plot in it, the whole play is an allegorical fairy-tale, at the end everything turns for the better, almost without any logic.

Then I forgot about the drama, and after a long time I read it again. Since my first reading many things has happened to me, good and bad, whichever happens to any of us in life. And then a question occurred to me, a question, which might bother anyone else deep inside. What will happen to me when I know for sure that I am going to die, when nothing can help, no medical remedy, no mercy of God. When I know for sure, that I have only a couple of minutes left, or just seconds, until it is all over for me. “The film of my life unfolds in my head.” Or another strange thing comes to my mind, a last play, as I arrange the future of my child in order, punish those, who made harm to me, then I forgive them – because indulgence is a crucial part of my human soul: to put aside hatred and logic, reasoning, and forgive them all. Can one find salvation at the very last moment, at the time of distress? Whether yes or no, “the rest is silence”.

Szikszai Rémusz, director

Please note, that stroboscope, strong light and sound effects are used in the performance, it is not advised for those, who are sensitive to these effects.

 

  • Író

    William Shakespeare
  • Fordító

    Nádasdy Ádám
  • Zeneszerző

    Dinyés Dániel
  • Bábtervező

    Hoffer Károly
  • Díszlettervező

    Cziegler Balázs
  • Jelmeztervező

    Kiss Julcsi
  • DJ

    Bolcsó Bálint
  • Rendező

    Szikszai Rémusz
  • Asszisztens

    Csonka Maresz
  • Ügyelő

    Szrenkó Tamás
  • Súgó

    Havasi Zsuzsanna / Fogarassy Katalin

Olyan egyenletesen magas szintű színészi és bábszínészi munka jellemzi az előadást, amely a színház eddigi csúcsteljesítményei közé emeli a produkciót. - Gabnai Katalin: Búcsú magunktól (Revizoronline)

Ez A vihar bebizonyítja a kétkedőknek, hogy a magyar bábművészet régen kibújt már Süsü és Vitéz László árnyékából, és a bábszínészek sem furcsa hangon artikuláló háttéremberek, hanem „igazi” színészek, művészek, akik a paraván mögül kibújva is megállják a helyüket a színpadon. Sőt, még annál sokoldalúbbak is, hiszen a saját játékukon kívül még a bábért, a tárgy lelkéért is felelnek. - Jásza Annamária: Játékos, kísérletező, és abszolút felnőtteknek való (Welovebudapest)

A színészek prózai megmozdulásai éppen olyan nagyhatásúak, mint amikor bábosként mozognak a színpadon. (...) A Budapest Bábszínház ismét bebizonyította, hogy a báb nemcsak egy bizonyos korosztály esetében működik, és felnőttek számára is tud újat mutatni. - Dióssy Panka: Összhangban a viharral (Prae.hu)

Szikszai Rémusz először rendezett a Budapest Bábszínházban, először kellett embert és bábot egyszerre instruálnia, mégis úgy tűnik, mintha ősidők óta ismerné és értené ezt a műfajt, egyszerűen tökéletes a báb és az élő játék kombinációja. - Fodor Tamás felejthetetlen Prosperoként is (Deszkavízió)

Ha úgy tetszik, szép kis mintavétel ez a világból, az emberiségből. Shakespeare utolsó darabjában fájdalmas, de ugyanakkor megbocsájtóan elégikus képet is fest rólunk. - Bóta Gábor: Mintavétel az emberiségből (FüHü.hu)