Ország Lili Stúdió
150 minutes 1 intermission
Many has been said about The Tempest of Shakespeare. The author’s genius, the poetic imagery. His last play, farewell to the stage, to life – one can make an endless list of clever remarks. But it makes no sense, let’s just talk about the prosaic reality: for a long time, I had no clue what The Tempest was all about, as an excuse, I was only 20 years old. And as I did not understand properly, I found it boring, I got bored. There is no plot in it, the whole play is an allegorical fairy-tale, at the end everything turns for the better, almost without any logic.
There are no shows currently
Many has been said about The Tempest of Shakespeare. The author’s genius, the poetic imagery. His last play, farewell to the stage, to life – one can make an endless list of clever remarks. But it makes no sense, let’s just talk about the prosaic reality: for a long time, I had no clue what The Tempest was all about, as an excuse, I was only 20 years old. And as I did not understand properly, I found it boring, I got bored. There is no plot in it, the whole play is an allegorical fairy-tale, at the end everything turns for the better, almost without any logic.
Then I forgot about the drama, and after a long time I read it again. Since my first reading many things has happened to me, good and bad, whichever happens to any of us in life. And then a question occurred to me, a question, which might bother anyone else deep inside. What will happen to me when I know for sure that I am going to die, when nothing can help, no medical remedy, no mercy of God. When I know for sure, that I have only a couple of minutes left, or just seconds, until it is all over for me. “The film of my life unfolds in my head.” Or another strange thing comes to my mind, a last play, as I arrange the future of my child in order, punish those, who made harm to me, then I forgive them – because indulgence is a crucial part of my human soul: to put aside hatred and logic, reasoning, and forgive them all. Can one find salvation at the very last moment, at the time of distress? Whether yes or no, “the rest is silence”.
Szikszai Rémusz, director
Please note, that stroboscope, strong light and sound effects are used in the performance, it is not advised for those, who are sensitive to these effects.
Olyan egyenletesen magas szintű színészi és bábszínészi munka jellemzi az előadást, amely a színház eddigi csúcsteljesítményei közé emeli a produkciót. - Gabnai Katalin: Búcsú magunktól (Revizoronline)
Ez A vihar bebizonyítja a kétkedőknek, hogy a magyar bábművészet régen kibújt már Süsü és Vitéz László árnyékából, és a bábszínészek sem furcsa hangon artikuláló háttéremberek, hanem „igazi” színészek, művészek, akik a paraván mögül kibújva is megállják a helyüket a színpadon. Sőt, még annál sokoldalúbbak is, hiszen a saját játékukon kívül még a bábért, a tárgy lelkéért is felelnek. - Jásza Annamária: Játékos, kísérletező, és abszolút felnőtteknek való (Welovebudapest)
A színészek prózai megmozdulásai éppen olyan nagyhatásúak, mint amikor bábosként mozognak a színpadon. (...) A Budapest Bábszínház ismét bebizonyította, hogy a báb nemcsak egy bizonyos korosztály esetében működik, és felnőttek számára is tud újat mutatni. - Dióssy Panka: Összhangban a viharral (Prae.hu)
Szikszai Rémusz először rendezett a Budapest Bábszínházban, először kellett embert és bábot egyszerre instruálnia, mégis úgy tűnik, mintha ősidők óta ismerné és értené ezt a műfajt, egyszerűen tökéletes a báb és az élő játék kombinációja. - Fodor Tamás felejthetetlen Prosperoként is (Deszkavízió)
Ha úgy tetszik, szép kis mintavétel ez a világból, az emberiségből. Shakespeare utolsó darabjában fájdalmas, de ugyanakkor megbocsájtóan elégikus képet is fest rólunk. - Bóta Gábor: Mintavétel az emberiségből (FüHü.hu)
Író
William ShakespeareFordító
Nádasdy ÁdámZeneszerző
Dinyés DánielBábtervező
Hoffer KárolyDíszlettervező
Cziegler BalázsJelmeztervező
Kiss JulcsiDJ
Bolcsó BálintRendező
Szikszai RémuszAsszisztens
Csonka MareszÜgyelő
Szrenkó TamásSúgó
Havasi Zsuzsanna / Fogarassy KatalinPROSPERO, Milánó jog szerinti fejedelme
Fodor Tamás m. v.MIRANDA, a lánya
Pájer Alma VirágCALIBAN, Prospero vad és torz szolgája
Hannus ZoltánARIEL, légi szellem
Blasek GyöngyiANTONIO, Prospero öccse, a milánói trón bitorlója
Ács NorbertALONSO, Nápoly királya
Beratin GáborFERDINAND, a fia
Barna ZsomborSEBASTIAN, Alonso öccse
Kemény IstvánGONZALO, Alonso öreg tanácsadója
Teszárek CsabaSTEPHANO, Alonso részeges borásza
Pethő GergőTRINCULO, Alonso udvari tréfamestere
Tatai ZsoltADRIAN/FRANCISCO urak Alonso udvarából
Szolár TiborIRIS, a jó hírek istennője
Pallai MaraCERES, az aratás istennője
Spiegl AnnaJUNO, a házasság istennője
Blasek GyöngyiMany has been said about The Tempest of Shakespeare. The author’s genius, the poetic imagery. His last play, farewell to the stage, to life – one can make an endless list of clever remarks. But it makes no sense, let’s just talk about the prosaic reality: for a long time, I had no clue what The Tempest was all about, as an excuse, I was only 20 years old. And as I did not understand properly, I found it boring, I got bored. There is no plot in it, the whole play is an allegorical fairy-tale, at the end everything turns for the better, almost without any logic.
Then I forgot about the drama, and after a long time I read it again. Since my first reading many things has happened to me, good and bad, whichever happens to any of us in life. And then a question occurred to me, a question, which might bother anyone else deep inside. What will happen to me when I know for sure that I am going to die, when nothing can help, no medical remedy, no mercy of God. When I know for sure, that I have only a couple of minutes left, or just seconds, until it is all over for me. “The film of my life unfolds in my head.” Or another strange thing comes to my mind, a last play, as I arrange the future of my child in order, punish those, who made harm to me, then I forgive them – because indulgence is a crucial part of my human soul: to put aside hatred and logic, reasoning, and forgive them all. Can one find salvation at the very last moment, at the time of distress? Whether yes or no, “the rest is silence”.
Szikszai Rémusz, director
Please note, that stroboscope, strong light and sound effects are used in the performance, it is not advised for those, who are sensitive to these effects.
Író
William ShakespeareFordító
Nádasdy ÁdámZeneszerző
Dinyés DánielBábtervező
Hoffer KárolyDíszlettervező
Cziegler BalázsJelmeztervező
Kiss JulcsiDJ
Bolcsó BálintRendező
Szikszai RémuszAsszisztens
Csonka MareszÜgyelő
Szrenkó TamásSúgó
Havasi Zsuzsanna / Fogarassy KatalinPROSPERO, Milánó jog szerinti fejedelme
Fodor Tamás m. v.MIRANDA, a lánya
Pájer Alma VirágCALIBAN, Prospero vad és torz szolgája
Hannus ZoltánARIEL, légi szellem
Blasek GyöngyiANTONIO, Prospero öccse, a milánói trón bitorlója
Ács NorbertALONSO, Nápoly királya
Beratin GáborFERDINAND, a fia
Barna ZsomborSEBASTIAN, Alonso öccse
Kemény IstvánGONZALO, Alonso öreg tanácsadója
Teszárek CsabaSTEPHANO, Alonso részeges borásza
Pethő GergőTRINCULO, Alonso udvari tréfamestere
Tatai ZsoltADRIAN/FRANCISCO urak Alonso udvarából
Szolár TiborIRIS, a jó hírek istennője
Pallai MaraCERES, az aratás istennője
Spiegl AnnaJUNO, a házasság istennője
Blasek GyöngyiOlyan egyenletesen magas szintű színészi és bábszínészi munka jellemzi az előadást, amely a színház eddigi csúcsteljesítményei közé emeli a produkciót. - Gabnai Katalin: Búcsú magunktól (Revizoronline)
Ez A vihar bebizonyítja a kétkedőknek, hogy a magyar bábművészet régen kibújt már Süsü és Vitéz László árnyékából, és a bábszínészek sem furcsa hangon artikuláló háttéremberek, hanem „igazi” színészek, művészek, akik a paraván mögül kibújva is megállják a helyüket a színpadon. Sőt, még annál sokoldalúbbak is, hiszen a saját játékukon kívül még a bábért, a tárgy lelkéért is felelnek. - Jásza Annamária: Játékos, kísérletező, és abszolút felnőtteknek való (Welovebudapest)
A színészek prózai megmozdulásai éppen olyan nagyhatásúak, mint amikor bábosként mozognak a színpadon. (...) A Budapest Bábszínház ismét bebizonyította, hogy a báb nemcsak egy bizonyos korosztály esetében működik, és felnőttek számára is tud újat mutatni. - Dióssy Panka: Összhangban a viharral (Prae.hu)
Szikszai Rémusz először rendezett a Budapest Bábszínházban, először kellett embert és bábot egyszerre instruálnia, mégis úgy tűnik, mintha ősidők óta ismerné és értené ezt a műfajt, egyszerűen tökéletes a báb és az élő játék kombinációja. - Fodor Tamás felejthetetlen Prosperoként is (Deszkavízió)
Ha úgy tetszik, szép kis mintavétel ez a világból, az emberiségből. Shakespeare utolsó darabjában fájdalmas, de ugyanakkor megbocsájtóan elégikus képet is fest rólunk. - Bóta Gábor: Mintavétel az emberiségből (FüHü.hu)